Pühapäev, 20. november 2016

Kes teeb see jõuab! Pääsküla poolmaraton 19.11.2016


Eelmisest aja peale jooksmisest on juba üksjagu aega möödas ja seetõttu vaim värske ja valmis vajadusel kannatama. Seda, et selline tulemus tuleb aga ei osanud oodata.
Koht: 1
Aeg: 1:27:47
pulss: 173

Kuna talv sai mõned päevad tagasi selleks korraks läbi ja miinuskraadid asendusid plussiga siis oli arvata, et kui kogu see lumi sulama hakkab, siis veest ja mudast puudust ei tule. Teadsin stardis, et vorm peaks hea olema kuid kuna jooksnud väga ei ole siis ei osanud arvata kui kaua pingutada jaksab, sest tegu ikkagi poolmaratoniga mitte 5 km jooksuga. Taktika oli minna esimestega kaasa ja proovida kannatada nii kaua kui jaksab. Endalegi üllatuseks olime juba esimese ringi (4,22km) lõpuks Raido Raspeliga teistega vahe sisse jooksnud. Seda 4:10/km tempoga. Samamoodi jätkates tundus kolmanda ringi lõpuks, et olemegi lõplikult eest ära kuid neljandal ringil, stardist umbes 1,5km kaugusel tagasipöördel nägin jälitajaid ja vahe nendega oli päris väikeseks vähenenud. Kuna me tempo oli ka gramm alla vajunud siis tegin väikse käigu vahetuse ja hakkasin kilomeetreid katma 4 - 4:10/km tempoga. Vahe Raspeliga hakkas kärisema ja ka jälitajad jäid kaugemale. Kuna lõpuni oli enam kui 6 km siis oli ka väike hirm, et kas ikka kestan ära - kestsin. Lõpuks jäi vahe teisena lõpetanud Rait Palloga 1:26. Rada sobis mulle väga hästi - mudane, kergete tõusude ja laskumistega.
Ürituse korraldus tasemel!

Ettevalmistused trepijooksuhooajaks on täies hoos ja tundub, et suund on õige :)


Pildiallkirja lisamine



Teisipäev, 15. november 2016

Garmini spordikelladest

Garmin Fenix 3 ja Forerunner 225
Umbes aasta tagasi sai endale soetatud Garmin Fenix 3 multispordikell. Eelnevalt olin 2 aastat kasutanud forerunner 610- et. Vajadus uue kella järgi tekkis eelkõige seetõttu, et 610 aku kestis treeningreziimil kuni 5 tundi. Laisk nagu ma olen siis oli üsna tavaline, et trennis ühel hetkel kellal aku jälle tühi oli kuna ma polnud seda eelnevalt laadinud. Ka osad võistlused nagu Vasaloppet, Haanja suusa 100 ja erinevad rogainid eeldavad vähe paremat aku kestvust. Jooksutreeningutel oli aga kell väga hea ja programmidest mida see sisaldas piisas täiesti. Forerunner seeria ongi ju tegelikult jooksjatele mõeldud ja 610 oli omal ajal Garmini jooksukellade lipulaev. Takkajärgi võrdluses Fenixiga võib veel nuriseda 610 gps leidmise (selleks võis kuluda minuteid) ja ka selle kadumise üle. (paksus metsas võis signaal kaduda ja ilma taaskäivituseta see enam tagasi ei tulnudki.) See viimane "kala" on ilmselt programmeerijate kehva töö vili. Veel oli probleeme teekonna täpsuses ehk 610 mõõdab alati reaalsest läbitud teekonnast vähem kui kõik teised kellad millega olen saanud võrrelda.(ka Polaritega)
Natuke häiris ka see, et kellal on puutetundlikud nupud, mida teatud tingimustel oli raske vajutada.
Kuigi eelnevat lugedes jääb mulje, et 610 ainult hädadest koosnebki siis tegelikult on see hea kell oma pisikeste agadega. Sobib väga hästi harrastajale, kes tegeleb vaid jooksmisega.

Garmin Forerunner 610
Uue kella valisin Garmini mudelite seast kuna bränd ise on tugev, interneti keskkond kasutajasõbralik ja ka välimus kelladel parem kui konkurentidel. (see minu subjektiivne arvamus). Kaalusin peamiselt, kas valida Fenix 3 või Forerunner 920XT. Fenix 3 välimus tunduvalt parem kuid pisike kaalu ja akukestvuse vahe võrreldes 920XT-ga. Muus osas aga kellad suht samad. Õigel hetkel tuli aga Fenixile hea pakkumine ja uus kell oligi olemas. Nüüd olles seda pea aasta juba kasutanud võin julgelt seda kõigile soovitada. Aku kestvus sai ära proovitud Võhandu maratonil, kus ka see kell pidi siiski ajale alla vanduma. Kestab olenevalt ilmast 18-19h. Trenni teha on ka hea rahulik - ei pea mõtlema, et kas akut sai ikka laetud. Sellest ajast kui annab märku, et aku tühjeneb jääb veel hea paar tundi aega ennem kui pildi tasku paneb. Mugav on ka see, et peale treeningut koju jõudes saadab kell info koduse wifi kaudu internetti ära. Saab ka oma telefoniga ühendada - mugav on see seetõttu, et ei pea kogu aeg juhet järele panema. Kuna tegelen erinevate aladega siis on see kell justkui mulle loodud. Saab basseinis ujumas käia nii, et kell loeb su läbitud basseinipikkused ära. Avavees ujumisel jääb kell siiski pisut hätta ehk ei loe läbitud distantsi täpselt. Erinevate spordialade programme on kellal hetkel 18 ja neid lisandub juurde. Jooksul näitab kell ka jooksudünaamika statistikat (sammu pikkus, tihedus, maapinna puute aeg, tasakaal.) Samuti on Garmini soovitused, mille poole nendes pürgida ehk kuidas joosta efektiivselt. Minul on sellest sedavõrd kasu olnud, et olen parameetreid jälgides saanud sammu tihedamaks kui varasemalt (jooksen nüüd vahemikus 175-190).
Sama teema rattaga. Pedaalipöörete arvu sain parameetreid jälgides suuremaks ehk punnitamise asemel sõidan nüüd pigem "kerides" Algul küll veidi harjumatu kuid kindlasti efektiivsem ja ka põlvi säästvam. Selle tarbeks pidin aga soetama lisavidina ratta külge.

Rakvere ööjooksu andmed. Sammutiheduse ja maaga kokkupuute lilla värv tähendab nn ideaalset liikumist.
Trepijooksjana on mulle tähtis ka baromeetriline altimeeter ehk kell suudab lugeda treeningul kogunenud tõusumeetreid. Täpsus sellel väga hea. (testitud teletornis).

Teletornis trepitreeningu tõusugraafik.
Suuremate koormustega treenides on heaks abiliseks ka "recovery advisor" , mis näitab peale treeningut kui palju peaks puhkama ennem järgmist tugevamat treeningut. Sellest on suur kasu, et oma südamele liiga ei teeks ja oskaks õigel ajal pidurit tõmmata. Lisaks sellele on kellal "stress test" ehk peaks näitama organismi kurnatust. Viimati tegin seda peale 2 nädalast tugevamat treeningperioodi (20 tundi) ja tulemus oli 26% ehk madal. See annab signaali, et tehtuga pole endale liiga teinud.
Igapäevaselt kella kandes on see ka aktiivsusmonitori eest.

Garmin Forerunner 225 on kõigest 2 nädalat vana ja selle kohta veel midagi põhjapanevat ei saa väita. Allpool toodud esmase kasutuse plussid ja miinused.

Garmin Fenix 3

+ klassikaliselt kena välimus, väga tugev korpus
+ kiire gps leidmine
+ aku kestvus
+ mõeldud paljude spordialadega kasutamiseks
+ toimib ka aktiivsusmonitorina
- sisetingimustes joostes ja välisveekogus pisut ebatäpne
- kallis soetada

Garmin Forerunner 610

+ jooksjale kõik vajalik olemas
+ järelturul võib leida väga soodsalt
- aku kestvus
- sateliidi leidmine võib mitu minutit aega võtta

Garmin Forerunner 225

+ lihtne kasutada (puuduvad igasugu viled ja kellad)
+ kiire ja täpne gps
+ toimib ka aktiivsusmonitorina
+ taskukohane hind
- mio randmelt pulsilugeja jääb suusatamisel hätta (kohati ei suuda täpset pulssi lugeda)
- kella pulsilugeja osutus vigaseks ja sai poodi tagastatud
Antud kella ei soovita kuna kasutatud tehnoloogia liiga uus ja vigu täis.

Kolmapäev, 9. november 2016

Suuskade määrimine treeninguks

Suusatamisega kaasneb paraku ka üsnagi tülikas suuskade määrimine. Eriti kui selleks pole võtta eraldi ruumi ja ka ajakulu on üsna suur. Lihtsaim ja odavaim variant on kasutada kiirmäärdeid. Kuigi need suusa all väga kaua ei kesta. Enamasti ca. 5km, siis tavalisele harrastajale on need piisavalt head - eriti suusahooaja alguses kui ilm on heitlik ja lumi pehme.

Kõik mida vaja + kraadidest mõõduka külmani. Foto: Rauno Tiits
Ise kasutan pildil olevat komplekti. Määrimine imelihtne - pulgaga õhuke kiht suusa alla, 2 minutit ootamist ja naturaalse korgiga kergelt üle hõõruda ning võibki sõitma minna. Ajakulu alla 5 minuti.
Kui aus olla  siis määrimisest tegelikult palju olulisem on see, et oleks korralik suusk, sest endale mittesobiva suusa alla võib panna mitmesaja euro eest määrdeid kuid tulemus on ikkagi suhtkoht 0. Peale suusa mängib libisemise juures määretest olulisemat rolli veel ilm ja rajaolud. Kui on korralik rada ja mõõdukalt külm siis libiseb igal juhul. 

Uskumatud olud! Ikkagi 9 november. Foto: Rauno Tiits

Kolmapäev, 2. november 2016

Radi-ridi-ralla....

Suusahooaeg avatud ja esimesed 6km seljataga. :)

Esimesed suusajäljed, sel hooajal. Ka meie pere suurim sõber väsis korralikult ära.

Sel hooajal on võetud vastu otsus, et klassikatehnika suusakepi pikkus peab olema 83% keha pikkusest. Liiga kiiresti ei tasu aga saagi kätte võtta,sest siin on oma agad juures. Nagu selgub on pikkus mõeldud koos suusasaabastega ja mõõdetuna kepi teraviku otsast kuni käerihma kinnituskohani. Minu puhul siis 179cm ja kepi pikkus peab olema max 148,5cm. Hetkel 150 ehk peab saagima hakkama. Hea ülevaate antud teemast saab lugeda siit: 83% reegel.
Paaristõukes ma pole kunagi tugev olnud ja ka trennis pole seda ülearu harjutanud kuna ei ole see mulle mingit naudingut pakkunud - kuidagi üksluine ja igav. Seega uue reegli tõttu väljavaated TM esisaja sekka sõita on nüüd grammi võrra paranenud. Selleks tuleb aga endiselt päris korralikult pingutada - selle hooaja algus on vähemalt tehtud.

Nüüd 7 nov. on kepi pikkuse osas selgus majas ehk harrastajate kohta see reegel ei kehti. Kehtib vaid fis litsentsi omanikele. Hea, et ma veel saagi kätte ei jõudnud võtta :) Eks see otsus võetigi selliselt vastu kuna kontrollida sadu ja tuhandeid harrastajaid oleks ilmselgelt ülejõu käiv.